Wszystko co chcesz wiedzieć o Mustangu, ale nie masz kogo zapytać [Rok ’67/’68]

W marcu 1966 roku z taśmy produkcyjnej zjechał milionowy Mustang, więc Ford postanowił wykonać kolejny ruch i trochę odświeżyć samochód, który okazał się wielką rewelacją rynkową. Od 1967 Mustang oferowany był już w nowej bardziej muskularnej odsłonie. I to właśnie roczniki ’67 i ’68 są najbardziej rozpoznawalne. To na ich bazie powstał Shelby GT500E, czyli słynna Eleanor a Steve McQueen w 1968 roku w filmie „Bullitt” przeszedł do historii kinematografii dzięki słynnej siedmiominutowej scenie pościgu, w której swoim Fastbackiem GT (390ci/325hp) [gonił czarnego Chargera R/T (440ci/390hp)

Zanim przejdziemy do wersji silnikowych, których było naprawę dużo, spójrzmy na główne różnice w wyglądzie pomiędzy Mustangiem Fastbackiem ’65/’66 i ’67/’68.

Silniki

Oprócz zmian wizualnych nadeszły też zmiany silników. Do tej pory oferowane były tylko silniki 289ci (4,7l), czyli tzw. small blocki, ale do oferty Mustangów ’67/’68  trafiły również większe jednostki. Największy small block- 302ci/230hp i kilka Big Blocków- 390ci/325hp; 428ci/335hp Cobra Jet (WIECEJ) oraz bardzo rzadko spotykane 390ci/280hp i 427ci/390hp .

Jak rozkodować numer VIN i date plate

Zacznijmy od numeru VIN.
Przykładowy: 8F02S125559

Pierwsza cyfra mówi o roku produkcji. 7 dla 1967 i 8 dla 1968
Litera „F” oznacza, że został wyprodukowany w fabryce w Dearborn. (R= San Jose; T=Metuchen)
Trzecia i czwarta cyfra informuje o typie nadwozia. 01 dla Coupe, 02 dla Fastbacka, 03 dla Kabrioleta
Piąta litera odpowiada za silnik:
T= 200ci (3,3l)/115 kM (1967/1968)
C= 289ci (4,7l)/200 kM (1967); C=289ci (4,7l)/195 kM (1968)
A=289ci (4,7l)/225 kM (1967)
K= 289ci (4,7l)/271 kM (1967) High Perf
F= 302ci (5.0l)/210 kM (1968)
J= 302ci (5.0l)/230 kM (1968)
X= 390ci (6,4l)/280 kM (1968)
S= 390ci (6,4l)/329 kM  (1967); S= 390ci (6,4l)/325 kM (1968)
R= 428ci (7.0l)/335 kM (1968) Cobra Jet
W= 427ci (7.0l)/390 kM (1968) High Perf
Pozostałe cyfry są indywidualne dla każdego auta.

www.http://mustangattitude.com/

Przykładowa Date plate


Body 63A= Nadwozie typu Fastback
Color I= Kolor „Lime Gold”
Trim 2G= Wnętrze w kolorze „Ivy Gold”
Date 18D= 18 kwietnia
DSO 22= Zamówiony został do Charlotte
AXLE 1= Przełożenie 2.79:1; Standardowy mechanizm różnicowy
Trans 5= 4 biegowa manualna skrzynia biegów

Wszystkie oznaczenia znajdziecie tutaj:
http://classicponycars.com/67data.html
Ale bardzo wygodny jest ten decoder:
http://www.mustangdecoder.com/decoder.html

Mateusz Lipiński

Back to top
Marzysz o własnym klasyku?Zostaw adres e-mail a nie ominie Cię żadna okazja!

Każdego tygodnia w Stanach pojawia się kilka wyjątkowych okazji klasyków. Wiele z nich znika z lokalnego portalu ogłoszeniowego tego samego dnia. Sztuka polega na tym, żeby być pierwszym który kontaktuje się właścicielem.