Wszystko co chcesz wiedzieć o Mustangu, ale nie masz kogo zapytać [Rok ’69/’70]

Rok 1969, czyli początek końca pewnej epoki Mustanga. W 1971 Mustang już tylko w niewielkim stopniu przypominał ten kultowy samochód, który podbił serca amerykanów(nie wspominając roczniku 1974) . W latach ’70 przyszedł kryzys paliwowy, który zupełnie zmienił podejście amerykanów do krążowników i potężnych paliwożernych silników. Spowodowane to było m.in. tym że kierowcy z nieparzystym numerem rejestracyjnym mogli tankować tylko w dni nieparzyste i na odwrót. O samym kryzysie i jego skutkach jeszcze się rozpiszemy, ale najgorszym z naszego punktu widzenia skutkiem jest  rok 1974 i brak możliwości zakupu Mustanga z V8.
Ale jeśli rocznik ’69/’70 miał być pożegnalnym prawdziwego Mustanga to trzeba przyznać, że Ford zrobił to z przytupem. Klient do wyboru miał aż 9 silników V8, tradycyjne 3 typy nadwozia- Coupe, Convertible, Fastback (od 1969 SportRoof) i aż 4 różne pakiety- GT, Mach1, Boss 302, Boss 429

Mach 1

Mach1 to tak jak GT pakiet stylistyczny nadający sportowego charakteru Mustangowi. Dostępny był tylko w nadwoziu typu Sportroof a od standardowych aut odróżniało go:
– czarna matowa maską
– wlot powietrza na masce
– zawleczki na masce
– chromowany kapsel wlewu paliwa
– chromowane końcówki wydechu
– bogatsze wyposażenie wnętrza typu „Deluxe”
– opcjonalnie spojler
-opcjonalnie żaluzje na tylnej szybie

Mach1 na tyle przypadł do gustu klientom, że sprzedaż osiągnęła 72,458 sztuk i wyparła z rynku wersję GT, której sprzedaż osiągnęła 5,396 sztuk i w 1970 już nie została wprowadzona do sprzedaży. Tak samo jak w wersjach GT pod maskę trafiały tylko mocniejsze jednostki.
Były to 2 silniki o pojemności 351ci, jeden o poj. 390 i dwa 428ci.
H-Code= 351ci/250hp; dwugardzielowy gaźnik
M-code= 351ci/290hp; czterogardzielowy gaźnik
S-Code= 390ci/320hp; czterogardzielowy gaźnik
R-Code= 428ci/335hp; czterogardzielowy gaźnik; Cobra Jet RA
Q-code= 428ci/335hp; czterogardzielowy gaźnik; Cobra Jet

 

Każdy fan Mustangów prędzej czy pózniej natknie się na oznaczenie silnika FE. Jest to skrót od Ford-Edsel. Nazwy, którą oznaczono silniki Big Block w latach 1958 – 1976, które zapisały się na kartach historii jako silniki z bardzo dużym potencjałem mocy. Silniki te stosowane były miedzy innymi w autach: AC Cobra, GT40, AC Frua oraz w seryjnie produkowanych samochodach sportowych jak Ford Mustang, Galaxy, Fairlane czy Thunderbird.

Więcej o różnicach pomiędzy Cobrą Jet i Cobrą Jet RA znajdziecie TUTAJ

Łącznie w 1969 i 1970 wyprodukowano 113 428 Mach1.

Boss 302 

Boss ze zdjęć wyprodukowany został w 1970

Boss powstał na potrzeby wyścigów Trans AM, które utworzone zostały w 1966 roku przez SCCA (Sports Cars Club of America). Są to zawody samochodów produkowanych seryjnie, których pojemność silnika nie przekracza 5 litrów. Samochody są podzielona na dwie grupy: o pojemności <2l i poj. >2l. Pierwsze cztery lata T/A w klasie wyższej to rywalizacja Forda i Chevroleta. Najpierw dwa razy pod rząd wygrał Mustang, ale już 68′ i 69′ wygrał Camaro Z28.

Wyścigi T/A podobnie jak NASCAR są bardzo popularne w Stanach Zjednoczonych a w lata 60′ dyktowały reputację marek. Dlatego po dwóch latach porażek z główną konkurencją inżynierowie Forda postanowili stworzyć samochód, który odzyska tytuł. W 1970 roku dzięki Bossowi 302 tytuł wrócił w ręce Forda.

Silnik do Bossa generował moc 290 kM, dzięki czemu do setki przyśpieszał w 6,9 sekundy a 1/4 mili pokonywał w 14.6 sekund.
Oznaczone były jako G-Code’y

Łącznie w 1969 i 1970 wyprodukowano 8641 Bossów 302.

Boss 429

Boss ze zdjęć powyżej trafił na licytacje podczas aukcji Mecum organizowanych w Chicago w 2015 roku.
Najrzadziej spotykany Mustang z lat 1969/1970. Powstał na potrzeby wyścigów NASCAR jako główny konkurent dla Dodge’a Chargera Hemi Daytony. Tak samo jak w przypadku wyścigów Trans AM, aby samochód mógł zostać dopuszczony na wyścigów NASCAR musiał być wprowadzony do seryjnej sprzedaży i tak w latach ’69/’70 powstało ich łącznie 1366 sztuk. Pod maską pracował silnik o pojemności 429ci (7l), który generował moc 375 kM.

Jak rozkodować numer VIN i date plate

Zacznijmy od numeru VIN.
Przykładowy: 9R02C125559
Pierwsza cyfra mówi o roku produkcji. 9 dla 1969 i 0 dla 1970
Litera „F” oznacza, że został wyprodukowany w fabryce w Dearborn. (R= San Jose; T=Metuchen)
Trzecia i czwarta cyfra informuje o typie nadwozia. 01 dla Coupe, 02 dla Fastbacka, 03 dla Kabrioleta
Piąta litera odpowiada za silnik:
Dla 1969:

Dla 1970:

Pozostałe cyfry są indywidualne dla każdego auta.

Przykładowa Date plate

Body 63C= Mach 1
Color C5= Kolor Black Jade Metallic
Trim 3A= Wnętrze w kolorze czarnym; Mach1 Luxury
Date 30A= wyprodukowany 30 Stycznia 1969
DSO 16= Zamówiony został do Philadelphii
AXLE V= Przełożenie 3.91:1; Traction-Loc – typ mechanizmu różnicowego, który rozkłada moc na dwa kola
Trans 6= 4 biegowa manualna skrzynia biegów o krótkim przełożeniu

Wszystkie oznaczenia znajdziecie tutaj:
http://classicponycars.com/69data.html
Ale bardzo wygodny jest ten decoder:
http://www.mustangdecoder.com/decoder.html

Mateusz Lipiński

Back to top
Marzysz o własnym klasyku?Zostaw adres e-mail a nie ominie Cię żadna okazja!

Każdego tygodnia w Stanach pojawia się kilka wyjątkowych okazji klasyków. Wiele z nich znika z lokalnego portalu ogłoszeniowego tego samego dnia. Sztuka polega na tym, żeby być pierwszym który kontaktuje się właścicielem.